catatan khairul faiz

Thursday, March 24, 2011

Jemputan ke Mesyuarat Agong ke 2 Persatuan Belia Semerah Padi

Salam semua...Jemputan ke Mesyuarat Agong ke 2 Persatuan Belia Semerah Padi pada hari: 
Jumaat 25.3.2011 
Pada Jam 8 malam 
bertempat di Pejabat PBSP Kem Kenari Yan Kedah....

Dijemput semua hadir...dan pendataran ahli baru dialu2kan..
Mesyuarat akan dihadiri tetamu VIP....harap menepati masa...
makanan disediakan.

Wednesday, March 23, 2011

PENGERTIAN AKHLAK

PENGERTIAN AKHLAK
Menurut bahasa:
Perkataan akhlak berasal daripada perkataan (al-akhlaaku) iaitu kata jama daripada perkataan (al-khuluqu) bererti tabiat,kelakuan, perangai, tingkahlaku, matuah, adat kebiasaan, malah ia juga bereti agama itu sendiri. Perkataan (al-khulq) ini di dalam Al-Quran hanya terdapat pada dua tempat sahaja, antaranya ialah:
Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia. (Al-Qalam:4)
Sementara perkataan (al-khalqu) bererti kejadian
, ciptaan, dan juga bermaksud kejadian yang indah dan baik. Apabila dirujuk kepada kejadian manusia, ia bermaksud struktur tubuh yang badannya yang indah dan seimbang. Jika dirujuk kepada kejadian alam semesta, ia juga membawa erti kejadian atau ciptaan yang indah, tersusun rapi, menurut undang-undang yang tepat. Di dalam Al-Quran terdapat 52 perkataan (al-khalqu) yang merujuk kepada kejadian manusia, alam sarwajagat dan lain-lain kejadian. Antara lain firman Allah subhaanahu wa taaala:
Sesungguhnya di dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya siang dan malam, bahtera yang belayar di laut membawa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (kering), dan dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, sungguh (terdapat) tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih penggantian malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang beraqal. (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri dan duduk atau dalam keadaan baring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (lantas berkata): Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau maka peliharalah kami daripada siksaan neraka. (Ali-Imran:190)
Menurut istilah:
Antara definasi akhlak menurut istilah ialah: sifat yang tertanam di dalam diri yang dapat mengeluarkan sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan paksaan.
Ibn Miskawaih, ahli falsafah Islam yang terkenal mentakrifkan akhlak itu sebagaikeadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa pemikiran dan penelitian.
Imam Ghazali radiAllahu anhu mengatakan: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syara dan aqal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk.



Credit: Izaki Faiz

PENGERTIAN AKHLAK MENURUT ISLAM

PENGERTIAN AKHLAK MENURUT ISLAM
Islam mempunyai dua sumber iaitu Al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi pegangan dalam menentukan segala urusan dunia dan akhirat. Kedua-dua sumber itulah juga yang menjadi sumber akhlak Islamiyyah. Prinsip-prinsip dan kaedah ilmu akhlak Islam semuanya didasarkan kepada wahyu yang bersifat mutlak dan tepat neraca timbangannya.
Apabila melihat perbahasan bidang akhlak Islamiyyah sebagai satu ilmu berdasarkan kepada dua sumber yang mutlak ini, dapatlah dirumuskan definisinya seperti berikut:
Satu ilmu yang membahaskan tatanilai, hukum-hukum dan prinsip-prinsip tertentu bagi mengenalpasti sifat-sifat keutamaan untuk dihayati dan diamalkan dan mengenalpasti sifat-sifat tercela untuk dijauhi dengan tujuan membersihkan jiwa berasaskan wahyu Ilahi bagi mencapai keredhaan Allah (ridwaanullah).
Manakala akhlak pula dapatlah kita rumuskan sebagai satu sifat atau sikap keperibadian yang melahirkan tingkah laku perbuatan manusia dalam usaha membentuk kehidupan yang sempurna berdasarkan kepada prinsip-prinsip yang telah ditetapkan oleh Allah. 
Dengan kata lain, akhlak ialah suatu system yang menilai perbuatan zahir dan batin manusia baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan Allah, manusia sesama manusia, manusia dengan haiwan, dengan malaikat, dengan jin dan juga dengan alam sekitar.




Credit: Izaki Faiz

Tuesday, March 22, 2011

Dunia penghujung zaman?

(Petikan artikel tulisan Hfizahril Hamid di M2, Mingguan Malaysia 20.03.2011)
Dunia penghujung zaman?

Oleh Hafizahril Hamid

KEJADIAN tsunami dahsyat di Jepun telah membuat manusia beranggapan apakah peristiwa sebegini membawa petanda dunia kini semakin sampai ke penghujungnya.
--------------------------------------------------------------------------------
TSUNAMI yang berasal dari perkataan Jepun bermaksud "ombak gergasi" sudah cukup untuk menggerunkan sesiapa sahaja yang mendengarnya. Tiada sesiapa yang boleh mempertikaikan kemampuannya untuk memusnahkan apa saja yang berada di hadapannya.

Sehinggakan manusia semakin terfikir apakah fenomena tsunami yang melanda dunia, yang dilihat lebih kerap adalah hanya satu lagi fitrah alam atau apakah ia angkara petanda kemarahan alam terhadap kerakusan manusia itu sendiri?

Melihat kepada tragedi tsunami yang melanda Jepun pada tanggal 11 Mac lepas memang mengerikan namun ia bukanlah sesuatu yang baru di negara matahari terbit itu.

Akibatnya ramai yang mula beranggapan apakah peristiwa tsunami sebegini membawa petanda apakah dunia kini semakin sampai ke penghujungnya.

Dunia sudah dilanda dua kejadian tsunami besar dalam tahun millennium baru dan semakin ramai yang terpengaruh dengan ramalan kiamat dan kemusnahan total pada 2012.

Melihat kepada telahan umum ramai yang beranggapan tahun 2012 adalah tahun di mana satu bencana besar akan berlaku malah ada yang begitu yakin kiamat akan melanda manusia pada tahun tersebut.

Kiamat 2012

Apatah lagi sudah terdapat filem mengenai bagaimana dunia akan menjadi alam yang berbeza akibat kemusnahan dunia yang berlaku dalam filem 2012.

Dalam filem berkenaan kalendar kaum Maya yang berusia 5,125 akan tamat pada 21 Disember 2012. Kalendar Maya kuno dikatakan amat tepat terutama membabitkan perubahan pada planet.

Tamadun ini yang pernah wujud kira-kira 200 tahun sebelum masihi memiliki ilmu astronomi yang maju dan mereka berjaya mengesan pergerakan matahari dan planet sejak beberapa ribu tahun lalu. Tamadun ini mempunyai 22 kalendar yang merangkumi kitaran masa cakerawala dan sistem solar.

Pada tarikh 21 Disember 2012 Bumi dikatakan akan berada sebaris dengan pusat Galaksi Bima Sakti buat kali pertama sejak 25,800 tahun menyebabkan polar magnet Bumi berganjak sekali gus mencetuskan gempa bumi, banjir dan letupan gunung berapi.

Nostradamus

Begitu juga bagi peminat Nostradamus bilamana mereka telah membuat andaian akan berlaku satu peristiwa besar pada 2012, berdasarkan ramalan di bawah;

"At the place where HIERON has his ship built,
There will be such a great sudden flood,
That one will not have a place nor land to fall upon,
The waters mount to the Olympic Fesulan."

Nostradamus mendakwa planet-planet di angkasa lepas akan berantakan yang akan mengakibatkan hancurnya kehidupan. Namun tiada sebarang tarikh khusus yang dinyatakan cumanya pengikut Nostradamus membuat andaian berdasarkan pemahaman mereka.

Keadaan kini semakin kalut apabila dikatakan sebuah planet bernama Nibiru atau Planet X oleh NASA sedang melengkapkan putaran orbitnya yang berlaku setiap 3600 tahun. Planet ini digambarkan 100 kali ganda besar berbanding bumi atau sama besar dengan planet Musytari.

Planet Nibiru

Adalah dijangkakan pada 23 Disember 2012 planet ini akan memberi kesan paling dahsyat kepada Bumi apabila ia menceroboh sistem solar Bumi.

Apabila ini berlaku kesan paling buruk adalah ia akan memutarkan kedudukan kutub-kutub sekarang kepada terbalik (polar shifting). Bagi mereka yang percaya ia dikaitkan dengan peristiwa banjir besar zaman Nabi Nuh alaihissalam dahulu.

Bagaimanapun planet ini dikatakan tidak akan menghentam bumi tapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan mengganggu bumi. Planet ini dikatakan hanya akan lalu di antara bumi dan matahari, dimana kecerahannya muka buminya berwarna kemerah-merahan seperti matahari.

Maka ada yang beranggapan ia sebagai antara tanda besar kiamat dimana akan kelihatan objek merah di langit.

Planet Nibiru dipercayai mempunyai muka bumi yang tandus, senantiasa berlaku letusan gunung berapi, gempa bumi dan bencana alam lain dan ia mampu memudaratkan hidupan-hidupan yang menghampirinya. Selain itu Planet Nibiru dipercayai berkuasa magnetik dan boleh menganggu kestabilan geografi bumi.

Semenangnya banyak kajian mengenai planet ini telah dijalankan namun kewujudannya masih menjadi misteri. Ia sukar dikesan walaupun melalui alat teropong planet, kerana kedudukannya yang berada jauh dari Pluto.

Malahan pada tamadun Mesopotamia dan pada era kegemilangan Kota Babylon yang diperintah oleh Raja Nebuchadnezzar, Planet Nibiru juga dikenali sebagai Planet Tiamat, maka adakah ia juga satu sebutan bagi kiamat?

Kod rahsia

Selain itu teori akan berlaku kiamat pada 2012 diperkuatkan lagi dengan penemuan kod rahsia dalam Kitab Injil Perjanjian Lama pada tahun 1994 oleh sekumpulan penyelidik. Menurut mereka, bumi akan dihentam asteroid sehingga menyebabkan kemusnahan besar-besaran.

Bagi seorang penulis, Fahd Amir al Ahmadi mengatakan bahawa banyak ilmuwan yang bersepakat dengan suku Maya bahawa satu kejadian besar akan berlaku pada tahun 2012 namun masih belum diketahui jenis bahananya.

Di Asia, hal yang sama telah ditunjukkan oleh berbagai buku yang ditulis oleh para astrologi China dari Dinasti Chang sejak tahun 1766, akan berlaku bencana besar pada 3778 M (yang bertepatan dengan tahun 2012).

Seorang ahli astronomi Jepun, Haido Itakawa pula berkata pada tahun 1980 bahwa planet-planet matahari akan tersusun di dalam satu garis di belakang matahari, dan ini kemudiannya akan mengakibatkan kejadian kemusnahan di angkasa raya sekaligus menghentikan kehidupan di atas muka bumi juga pada tahun 2012.

Itu adalah antara sebahagian tilikan dan kepercayaan sesetengah manusia bahawa kejadian tsunami yang semakin hebat melanda dunia adalah antara petanda dunia sudah semakin sampai ke penghujung.

Sesungguhnya ramalan mengenai kiamat tahun 2012 itu disandarkan pada penemuan beberapa ahli astrologi kuno serta para ahli astronomi moden. Namun bagi kita sebagai umat Islam seseorang wajib beriman bahawa hari kiamat pasti datang dan berlaku. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsianya.

Islam

Namun begitu soal kiamat merupakan hal ghaib yang harus dipercayai oleh setiap Muslim namun tarikh sebenar hanya diketahui oleh Allah SWT seperti firmannya dalam surah al A'raf: 187, maksudnya :

"Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba".

Malah tokoh Islam, Syeikh Yusuf al Qaradhawi pernah ditanya apakah dunia akan hancur pada tahun 2012 ?

Beliau menjawab bahawa ini termasuk pembicaraan tentang sesuatu yang akan datang, menerobos tabir masa yang akan datang, menyingkap apa-apa yang mungkin terjadi pada anda besok atau lusa, dan itu semua tidaklah ada yang mengetahuinya kecuali Allah SWT.

Tsunami Jepun

Sehingga kini berdasarkan rekod, Jepun adalah negara paling banyak dilanda tsunami dan sememangnya ia sudah sangat sinonim dengannya. Dalam jangkamasa lebih 1,300 tahun, sebanyak 195 kejadian tsunami telah melanda Jepun dan secara puratanya kejadian ini berlaku sekali dalam 6.73 tahun.

Malah, gempa bumi kuat berukuran 8.9 skala Richter yang juga kelima terkuat di dunia telah menyebabkan kedudukan Pulau Honshu berganjak sehingga 2.4 meter dengan pembentukan rekahan di dasar laut negara itu sepanjang beratus-ratus kilometer.

Hingga kini jumlah korban sebenar masih belum boleh dipastikan kerana angkanya terus meningkat dari saban hari. Dijangka jumlah sebenar mungkin melebihi 10,000 orang.

Mengenali rakyat Jepun nyata mereka dikenali dengan semangat tinggi untuk bangkit seperti kebangkitan yang ditunjukkan mereka selepas pengeboman Nagasaki dan Hiroshima.

Namun diharapkan selepas tertinggal di belakang China pada nombor tiga sebagai negara ekonomi terbesar dunia, mungkin peristiwa tsunami ini akan memberi sinar baru yang lebih baik dan bermakna dalam kehidupan.

Semerah Padi : Jemputan Mesyuarat Agong Persatuan Belia Semerah Padi Kali Ke-2

Assalamuaalaikum wbt....


Dengan segala hormatnya menjemput semua saudara dan saudari ke:-




Jemputan ke Mesyuarat Agong ke 2 Persatuan Belia Semerah Padi 


Hari          :  Jumaat 
Tarikh       :  25.3.2011 
Masa        :  8.00 pm 
Tempat     :  Pejabat PBSP Kem Kenari Yan Kedah




Dijemput semua hadir bagi memeriahkan lagi majlis dan pendataran ahli baru dialu2kan..





P/S : - Mesyuarat akan dihadiri tetamu VIP....
         - harap menepati masa...
         - makanan disediakan...

         - sebarang maklumat lanjut boleh menguhubungi di facebook Shadu Wan

Sunday, March 20, 2011

Dentuman Dari Perut Bumi

Assalamualaikum. Siaran RTM di Negeri Pahang. Ramai orang terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat di susuli gempa bumi selama 3 minit, mungkin ini tanda2nya. 
Kepada semua yang bergelar muslim, pakar meteorologi Rusia mendapati sesuatu bunyi ganjil seperti ngauman raksasa dari bawah mantel bumi. Menurut para ulama kemungkinan besar itu ialah suara Dajjal yang berusaha untuk naik ke muka bumi. Oleh itu, kita disuruh sentiasa tidak berhenti melaungkan azan dan solat, sebarkan kepada umat ISLAM yang lain. 
KITA YANG MENENTUKAN DIRI KITA. Sebarkan kalau sayang pada islam. BAHAYANYA KARTUN POKEMON dan watak kartun yang lain. 
POKEMON bermaksud saya yahudi, 
PIKACHU bermaksud jadilah seorang yahudi. 
CHARMANDER bermaksud ALLAH itu lemah nauzubillah. 
SEBARKAN kepada rakan2 chat semua. bobba messenger (ym), tolong jangan add org yang ID macam ni: bobba cuba nak murtadkan orang Islam. Forward mesej ini kepada semua orang Islam!
Kalau sayangkan Islam, forward kepada rakan anda, jangan sombong dan bongkak.

Thursday, March 10, 2011

Konsep Jihad

PENGENALAN
Bagi menjamin kedaulatan islam dilaksanakan sepenuhnya, islam mensyariatkan amar makruf nahi mungkar. Amar makruf nahi mungkar ialah bersungguh-sungguh menentang kejahatan sehingga ketahap mengorbankan jiwa demi menegakkan kebenaran islam dan menghapuskan kebatilan. Ia ditegas didalam Al-Quran Surah At-Taubah yang bermaksud: “ Hai orang-orang yang beriman! Bagaimana keadaanmu bila dikatakan orang kepadamu : berangkatlah ke medan perang jihad pada jalan Allah. Apakah kamu tinggal diam sahaja di atas muka bumi?Apakah kiranya kamu lebih suka kehidupan di dunia daripada kehidupan di akhirat? Tidaklah nilai hidup di dunia ini dibandingkan dengan kehidupan diakhirat itu kecuali sedikit. Sekiranya kamu tidak mau berangkat, maka Allah akan mengazab kamu dengan seksaan yang pedih, dan ia gantikan kamu dengan suatu kaum lain dari golongan kamu, dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa; dan Allah atas segala sesuatu adalah kuasa. ”

MAKSUD JIHAD
Jihad diambil daripada perkataan Arab iaitu berasal daripada perkataan Jaahada-Yujaahidu-Mujaahadatun-wa Jihaadan bermaksud “ Mengarahkan dan mengerahkan segenap tenaga dan kemampuan dalam wujud perkataan atau perbuatan dalam perang” Kekuatan dan kemampuan. Dari asal kata tadi “Jahada-Yajhadu-Juhdan serta Ijtahada”, kesemuanya bermakna “Jadda” iaitu bersungguh-sungguh.

Menurut Ibnu Abbas r. a perkataan Jihad itu ertinya ialah “mencurahkan segenap kekuatan dan bukanlah ketakutan untuk membela Allah terhadap cercaan orang-orang yang mencerca dan pemusuhan orang yang memusuhi. ”

Menurut syariat pula perkataan jihad itu ertinya: “Bersungguh-sungguh mencurahkan segenap kekuatan untuk membinasakan orang-orang kafir, dan termasuk juga berjihad terhadap nafsu, terhadap syaitaan dan pendurhaka.

Taufiq Ali Wahbah mengajukan pengertian jihad itu sebagai pengerahan segala kemampuan dan potensi dalam memerangi musuh. Jihad diwajibkan keatas kaum muslimin untuk membela agama Allah. Orang Islam tidak boleh memusuhi sesuatu kaum, tanpa sesuatu alasan, kecuali bila kaum itu mengambil sikap permusuhan terhadap Islam dan kaum muslimin.

Itulah maksud jihad, jika disebut secara mutlak. Jihad dengan makna di atas merupkan tingkat jihad yang paling tinggi dan utama. Oleh itu kerana jihad seseorang sanggup mengorbankan nyawa, meninggalkan kesenangan demi mencari ridha Allah.

Dari Amru bin Abasah, ia berkata: “Seseorang bertanya, ‘ Ya Rasulullah, apa(yang harus dikerjakan seseorang) untuk islam?Beliau menjawab, ‘Hendaklah hatimu tunduk dan pasrah kepada Allah, dan orang-orang muslim selamat dari(kejahatan) lidah dan tanganmu’. Lantas amalan Islam apa yang paling utama?’ Tanya orang tersebut. ‘Engkau beriman kepada Allah, para malaikatNya, kitab-kitanNya, rasul-rasulNya dan pada hari kebangkitan sesudah mati’ jawab beliau. ‘Lantas iman apa yang paling mulia?’ Tanyanya. “Hijrah” jawab baginda. ‘Apa Hijra itu?’ Tanya orang tersebut. ‘Engkau meninggalkan kejahatan, jawab baginda. ‘Hijrah apa yang paling utama?’ ia bertanya. ‘Jihad’, jawab baginda. Ia bertanya apa itu jihad?’ ‘Engkau memerangi orang-orang kafir apabila engkau jumpai mereka’ Ia bertanya lagi, jihad apa yang paling utama?’ ‘Baginda menjawab, ‘Siapa yang disembelih kudanya dan ditumpahkan darahnya’”

Pengertian jihad juga boleh dilihat di dalam firman Allah yang bermaksud; “Dan orang-orang yang berjihad untuk(mencari keredhaan) kami, benar-benar akan Kami tunjukkaan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik. ” “Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir, dan berjihadlah terhadap mereka dengan Al-Quran dengan jihad yang besar. ”

Terdapat juga hadis yang menerangkan erti jihad, sabda Nabi yang bermaksud; “Jihad itu ada empat: amar ma’ruf nahi mungkar, berlaku benar pada tempat-tempat yang menuntut kesabaran dan membenci oran fasik. ” “Berjihadlah terhadap orang-orang musyrik dengan harta, jiwa dan lidah kalian. ”

TUJUAN JIHAD
Jihad dijalan Allah bukanlah sebagai tujuan atau sasaran itu sendiri, tetapi ia hanya sebagai wasilah dan jalan yang disyariatkan Allah untuk mewujudkan banyak tujuan antaranya ialah;

Mencari Keredhaan Allah
Jihad adalah menunaikan kewajipan yang difardhukan Allah sehingga terbebaslah ia daripada tanggungan yaang mesti dipikul, dan untuk mendapat pahala yang besar serta kebahagiaan di negeri akhirat yang telah dijanjikan Allah kepada orang yaang berjihad seperti firma Allah yang bermaksud; “Kerana itu, hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. Barang siapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan maka kelak akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar. ”

Untuk Menyebarkan Dakwah Islam
Jihad juga bertujuan untuk menyebar risalah Islam keseluruh permukaan bumi tanpa ada rintangan atau penghalang da’i(pendakwah) dan mad’u(objek dakwah), samaada rintangan itu berupa ideologi, politik atau militan dan untuk melindungi kaum Muslimin agaar tidak diseksa dan dipalingkan dari Dien mereka, atau diancam keselamatan, kehormatan, harta dan akal fikiran mereka. Allah berfirman maksudNya;
“Dan Kami tidak mengutuskan kamu, melainkan kepada umat manusia seluruhnya, sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahuinya. ”

“Hai Rasul, sampaikan apa yang diturunkan kepadamu dari Rabmu. Dan jika tidak kamu kerjakan(apa yang diperintah itu, bererti)kamu tidak menyampaikan amanatNya. Allah memelihara kamu dari(ganguan)manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi pertunjuk kepada orang-orang kafir. ”

Allah juga membeitahu dalam kitabNya yang mulia tentang sikap orang-orang kafir dan niat-niat mereka terhadap Islam dan kaum Muslimin dan menerangkan bahawa sikap mereka adalah menolak dan berpaling, takabur, dan menentang serta bersekongkol jahat, memusuhi dan memerangi Islam. Seperti Firman Allah yang bermaksud: “ Mereka tidak henti-henti memerangi kamu sampai mereka(dapat) mengembalikan kamu dari agamamu(kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. ”
Oleh itu, jihad dilaksanakan untuk menyebarkan agama islam. Terdapat juga hadis Nabi yang menyatakan pendapat itu seperti hadis dari Abu Hurairah, “dia berkata bahawa Nabi Muhammad SAW memberikan bendera(kepimpinan kepada Saidina Ali menjelang perang Khaibar. Lalu Saidina Ali bertanya “Ya Rasulullah atas misi apa aku memerangi manusia?”Baginda menjawab “Perangilah mereka sehingga mereka mau bersaksi bahawa tiada ilahi(yang disembah dengan haq)kecuali Allah, dan Muhammad adalah utusan Allah. ”

Memberi Kekuasaan Kepada Kaum Muslimin di Permukaan Bumi dan Menerapkan Hukum Allah
Islam adalah agama yang menghentikan kerosakkan dan mengikis kesyirikan serta kekafiran sampai ke akarnya, serta membasmi tuhan-tuhan palsu, baik yang wujud matahari atau bulan, atau pepohon atau batu atau binatang atau manusia.

Dengan berjihad Islam dapaat menukarkan pengusaan bumi oleh orang Muslim dan seterusnya menerapkan hukum Allah bagi menegakkan syariat Allah di atas permukaan bumi ini.

Apabila telah ditegakkan hukum Allah di suatu wilayah, maka seharusnya kaum muslimin tidak berpuas hati dan terus berjihad dan perjuangan mereka belum selesai sehingga orang-orang yang tinggal atas bumi ini tunduk kepada hukum islam dan seluruh negeri menjadi Darul Islam.

Ujian Dari Allah Untuk Menyaring Orang-Orang Beriman
Jihad adalah untuk menunjukkan bahawa orang mukmin benar, berani serta gagah serta muncul bakat-bakat perang yang teguh pendirian kepada perjuangan islam daripada orang Munafik yang dusta, penakut serta pengecut yang hanyaa menyembah tuhan palsu lagi dilaknati Allah.

Disamping itu, Allah menjadikan diantara orang-orang mukmin itu Shuhada yang berbahagia, berada dalam kenikmatan kekal di dalam Jannah. Selain itu, ia juga untuk menyembuh hati orang-orang beriman dari perlakuan buruk orang-orang kafir dan membinasakan orang-orang kafir yang menjadi musuh-musuh Allah seperti firman Allah yang bermaksud; “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah(pula) bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi(darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. Jika kamu(pada perang Uhud) mendapat luka, maka sesungguhnya kaum(kafir) itupun(pada perang Badar) mendapat luka yang serupa. Dan masa(kejayaan dan kehancuran) itu, Kami pergilirkan diantara manusia(agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya Allah membezakan orang-orang beriman(dengan orang kafir) dan supaya sebahagian kamudijadikanNya(gugur sebagai suhada)Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim, dan agar Allah membersihkan orang-orang yang beriman(dari dosa mereka) dan membinasakan orang-orang yaang kafir. Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga

padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu, dan belum nyata orang-oraang yang sabar. ” 1

KEWAJIPAN JIHAD
Kewajipan jihad terbahagi kepada dua iaitu fardhu ‘ain dan fardhu kifayah.
Jihad fardhu ‘ain merupakan jihad yang pertama, tiap-tiap muslim wajib mengerjakannya, dan jihad inilah yaang terutama harus dilakukan oleh tiap-tiap orang beriman. Rasulullah SAW bersabda maksudnya; ‘Semulia-mulia jihad itu ialah berjihadnya seorang lelaki terhadap dirinya dan hawa nafsunya. ”

Manakala fardhu kifayah pula hanya berlaku terhadap jihad untuk menghadapi munkarat dan kaum kafir. Walau bagaimanapun terdapat pelbagai pendapat tentang kewajipan jihad ini. Abdul Qadir Audah menulis tentang kewajipan jihad ini sebagai berikut: “Para ahli hukum Islam berbeza pendapat tentang kewajipan jihad ini, sebahagian memandang sebagai fardhu kifayah iaitu fardhu yang boleh dilepaskan tanggung jawab seseorang bila orang lain telah melakukanya tetapi bila tak seorangpun melakukannya, maka berdosalah semuanya”

Dan sebahagian lagi menyatakan jihad itu adalah fardhu ‘ain iaitu wajib yang mesti dikerjakan oleh masing-masing peribadi, dan tidaak lepas diri seseorang itu, walaupun orang lain telah melakukannya. Tetapi ahli hukum telah sepakat bahawa jihad adalah tetap sebagai fardhu ain’ dalam tiga hal iaitu; Apabila bertemu dan berhadapan dua pasukan(Islam dan kafir), maka haramlah lari atas orang yang ikut berperang. Ini ditegas dalam Firman Allah yang bermaksud; “ Hai orang-orang beriman, apabila kamu bertemu dengan sesuatu gerombolan musuh, maka teguhkanlah hatimu”

Apabila imam(pemimpin) umat islam memerintahkan kepada umat islam untuk berangkat ke medan perang, wajiblah ia mengikuti perintah imam itu. Seperti Firman Allah yang bermaksud; “Hai orang-orang yaang beriman, bagaaimana kamu masih berlambat-lambat apabila diperintah berjuang pada jalan Allah?”

Yang terakhir apabila kaum kafir telah datang ke negeri umat Islam, maka wajiblah setiap penduduk negeri itu untuk menolak musuh. Kerana corak jihad(perang) waktu itu adalah bersifat defensif untuk mempertahankan agama dan kaum muslimin. Dengan masuknya musuh bererti sesuatu bahaya yang tidak dapat dihindar lagi, dan paling tidak ia pasti menimbulkan fitnah. Seperti Firman Allah yang bermaksud “Perangilah mereka sehingga timbul fitnah”

Begitulah wajibnya seseorang muslim itu berjihad bagi menegakkan kalimah Allah. Terdapat juga pertanyaan bahawa wajibkah atas orang tua-tua dan perempuan berjihad. Terdapat Hadis Riwayat Saidatina Aisyah yang berbunyi “Aku pernah bertanya kepada Rasulullah, ya Rasulullah apakah perempuan diwajibkan jihaad?Maka baginda berkata; “Jihad yang tak ada perang di dalamnya adalah mengerjakan Haji dan Umrah”Dan perang itu tidak wajib melainkan atas orang yaang baligh lagi berakal, lelaki yaang sihat dari cacat. Tetapi bila kaum kafir telah menceroboh ke negeri Islam, jihad adalah menjadi tanggung jawab dan wajib ‘ain atas semua umat islam, baik lelaki, perempuan, tua, cacat dan berpenyakit. Jika tidak
mereka berdosa kerana melalaikan kewajipan jihad mereka memerangi musuh Islam dan menumpahkan darah mereka.

PERINGKAT-PERINGKAT JIHAD

Jihad terbahagi kepada tiga peringkat iaitu;
q Jihad dengan Lisan
Jihad dengan lisan bermaksud jihad yang memerlukan kecekalan hati dan kemantapan iman. Ia termasuklah dalam segala kegiatan dakwah seperti ceramah, bimbingan, pengajaran, didikan dan sebagainya. Firman Allah bermaksud: “Dan hendaklah ada diantara kamu segolongan ummat yang menyeru kepada kebajikan, manyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah daripada yang mungkar, mereka itulah yang memperolehi kemenangan. ”

q Jihad dengan tangan
Jihad dengan tangan termasuklah menggunakan kekuatan fizikal bagi mempertahankan kebenaran islam. Ia termasuklah jihad tulisan dan berperang untuk agama Islam.

q Jihad Qital(berperang)
Jihad peringkat terkhir sekali iaitu merupakan kemuncak jihad di jalan Allah dengan berjuang untuk mempertahankan agama dan negara dari diseleweng dan dimusnahkan oleh musuh-musuh islam. Ganjaran bagi mereka yang gugur adalah syahid di jalan Allah. Firman Allah yaang bermaksud “Maka berperanglah dijalan Allah, tidak diberatkan atasmu melainkan dirimu, tetapi bangkitlah semangat orang mukmin. Mudah-mudahan Allah menyingkirkan kegagahan(kesombongan) orang-orang kafir, kerana Allah terlebih Gagah dan sangat keras siksaNya. ”

SASARAN JIHAD
Menurut pengertian jihad perkataan jihad itu ertinya: “Bersungguh-sungguh mencurahkan segenap kekuatan untuk membinasakan orang-orang kafir, dan termasuk juga berjihad terhadap nafsu, terhadap syaitan dan pendurhaka. Oleh itu, sasaran jihad ter bahagi kepada dua iaitu Jihad terhadap hawa nafsu, Jihad terhadap syaitan dan Jihad terhadap kaum kafir dan munkarat.

Jihad terhadap Hawa Nafsu
Jihad ini merupakan paling utama sekali yang perlu diperangi oleh setiap orang muslim. Menurut hadis nabi yang bermaksud: “ Semulia-mulia jihad itu, ialah orang yang berjihad terhaadaap nafsunya sendiri dalam berbakti kepada Allah Yang Maha Mulia dan Maha Menang” 1
Jihad terhadap hawa nafssu terbahagi kepada empat prkara iaitu;
Ø Rajin mempelajari kebenaran agama yang datangnya dari Allah dan RasulNya, dengan keberkeyakinan bahawa dirinya tidak akan berbahagian baik di dunia maahupun di akhirat jika tidak dengan mengikuti kebenaran.
Ø Besungguh-sungguh menegakkan kebenaran yang telah dipelajarinya.
Ø Menyiarkan kebenaran itu kepada orang lain.
Ø Sanggup menerima risiko seperti ancaman, penderitaan, kesusahan dan sebagainya demi menegak agama Allah.

Jihad Terhadap Syaitan
Setiap musli juga harus memerangi syaitan kerana dialah merupakan musuh utama sejak kehadiran manusia di alam ini yang telah menggelincirkan nenek moyang pertama Adam. Firman Allah yang bermaksud: “ Bahawasanya syaitan itu adalah bagi maanusia musuh yang nyata. ”

Jihad Terhadap Kaum Kafir daan Munkarat.
Jihad ini juga menjadi wajib kepada umat Islam apabila musuh-musuh itu berusaha membinasakan negara islam dan mengotori kehormatan dan kesucian ummat. Dalam konteks ini seluruh umat islam wajib membela negara Islam dan mempertahankan kesucian kaum muslimin dengan daaraah daan hartanya.

Jika tidak mampu berjuang dengan jiwanya, maka ia wajib berjuang dengan hartanya, sebagai dukungan terhadap orang-orang yang sedang berperang dimedan perjuangan. Barang siapa yang tidak memberikan sesuatu yang mampu ia berikan, maka ia termasuk orang yang melakukaan dosa besar, kerana ia mengelak daripada kewajipan jihad.

Islam mengistiharkan perang apabila musuh-musuh Islam iaitu kaum Kafir melakukan kezaliman(penganiayaan, penyeksaan, penahanan, hukuman) terhadap umat islam atau menyerang umat islam. Dari segi ini islam mewajibkan kepada umatnya untuk mengenyahkan kezaliman dan permusuhan, sehinggakan kaum muslimin terbebas daripada hantu kezaliman dan pemusuhan. 1 firmaan Allah yang bermaksud; “ Perang di bulan haram, maka dibalas pula di bulan haram dan kehormatan itu diimbal balik, maka sesiapa yang menyerangmu(menganiayamu, menggangumu, menyiksamu), maka serang pulalah seperti bentuk yang mereka lakukan kepadamu. ”

KESIMPULANNYA
Jihad bagi umat Islam ibarat atap bagi sebuah bangunan. Dengannya umat ini akan dilindungi dari tindasan dan aniaya oleh musuh-musuhnya, sekaligus menjadikan umat ini mulia di dunia dan di akhirat. Adapun para mujahid merupakan seutama-utama bagi manusia dari umat ini. Bagi mereka ada dua kebaikan iaitu hidup mulia atau mati syahid.



Kredit: Izaki Faiz

Konsep kasih Sayang Dalam Islam

“ Sesungguhnya kasih sayang itu cabang (penghubung) kepada Allah SWT. Barang siapa yang menyambungnya,maka Allah akan menyambung (kasih sayang-Nya) dengannya. Dan barang siapa yang memutuskannya, maka Allah akan memutus (kasih sayang-Nya) dengannya.” (HR. Bukhori)

Islam agama penuh dengan kasih sayang. Mewujudkan kasih sayang pada diri sendiri, serta memberikan kasih sayang kepada siapa dan apa yang ada disekeliling kita adalah ibadah. Dan itulah bagian dari sifat dan jati diri orang muslim.

Hanya saja, ada tingkatan sayang dalam Islam. Tingkatan tertinggi adalah sayang / cinta pada Allah SWT lalu Rosulullah SAW.

”Katakanlah, jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, keluarga, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah yang kamu sukai, adalah lebih utama daripada Allah dan Rosul-Nya dan berjihad di jalan Allah, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusannya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.” (QS. At-Taubah:24)

Secara garis besar, objek kasih sayang dalam Islam adalah:

1. Sayang kepada Allah SWT

Mewujudkan rasa sayang atau cinta kepada Allah SWT dalam diri seorang muslim adalah suatu keniscayaan. Karena tidak akan sempurna ibadah seseorang kepada Allah SWT bila tidak ada rasa cinta di dalamnya.

“Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah …” (QS.Al-Baqoroh: 165)

2. Sayang kepada Rosulullah SAW

Mencitai Rosulullah merupakan bagian dari keimanan.

Anas berkata, Rosulullah bersabda, “Tidak sempurna iman kalian sampai aku lebih dia cintai daripada dirinya, orang tuanya, anaknya dan manusia lain keseluruhan”. (HR. Bukhori dan Muslim)

3. Sayang kepada sesama

Jarir bin Abdullah berkata, Rosulullah bersabda, “Allah tidak akan menyayangi orang yang tidak menyayangi manusia lainnya.” (HR. Bukhori dan Muslim)

Yang termasuk sayang kepada sesama adalah:

Sayang kepada orang tua

Abu Hurairoh berkata: “Ada seorang laki-laki datang ke Rosulullah, lalu bertanya, Wahai Rosulullah, siapakah manusia yang paling berhak untuk kuperlakukan dengan sebaik mungkin? Rosulullah bersabda, Ibumu. Lalu ia bertanya, lalu siapa? Beliau menjawab, ibumu. Ia betanya, lalu siapa lagi? Ibumu, jawab Rosulullah. Ia bertanya lagi, lalu siapa? Bapakmu, jawab beliau. (HR. Bukhori)

Sayang kepada suami atau istri

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah, Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tentram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” (QS.Ar-Rum:21)

Sayang kepada saudara

Anas berkata: Rosulullah bersabda,” Tidak sempurna iman kalian sampai ia mencintai saudaranya sebagai mana ia mencintai dirinya sendiri.” (HR. Bukhori)

Sayang kepada anak

Abu Hurairoh berkata: “sewaktu Rosulullah mencium Husain bin Ali, di dekatnya ada sahabat yang sedang duduk, bernama al-Aqro bin Habis at-Tamimi. Al-Aqro berkata, saya telah mempunyai 10 anak, tapi saya tidak pernah mencium satupun dari mereka. Rosulullah memandanginya, lalu bersabda,” Barang siapa yang tidak punya rasa kasih sayang, maka ia tidak akan disayangi.” (HR. Bukhori)

Sayang kepada tetangga

Said bin Abi Syuraikh berkata: Rosulullah bersabda, “Demi Allah, ia tidak beriman. Allah, ia tidak beriman. Allah, ia tidak beriman. Ada yang bertanya, siapakah yang Anda maksud wahai Rosulullah? Rosulullah menjawab, Orang yang tetangganya merasa tidak nyaman dari kejahatan dan keburukannya.” (HR. Bukhori)

Sayang kepada teman

Anas bin Malik berkata: “ Aku pernah duduk di sisi Rosulullah, lalu lewatlah seorang laki-laki. Ada laki-laki lain dari suatu kaum yang berkata, Wahai Rosulullah, sungguh aku sangat mencintai (menyayangi) laki-laki itu. Rosulullah bertanya, Apakah kamu telah memberitahukan hal itu kepadanya? Laki-laki itu menjawab, Belum. Rosulullah bersabda, Berdirilah, dan beritahukanlah kepadanya. Maka laki-laki itupun berdiri menghampirinya, ia berkata, Wahai saudaraku, demi Allah, aku mencintaimu karena Allah. Lalu orang tersebut menjawab, Semoga Allah juga mencintaimu karena kamu mencintai karena-Nya.” (HR. Ahmad, no.1198)

4. Sayang kepada hewan

Abu Hurairoh berkata: Rosulullah bersabda,”pernah ada sorang laki-laki dalam perjalanan, ia merasa sangat haus. Kemudian ia bertemu sumur dan turun ke dalamnya, ia minum air sumur lalu keluar. Tiba-tiba ada anjing yang menjulurkan lidahnya, mengendus tanah karena kehausan. Ia berkata dalam hatinya, anjing ini mengalami apa yang tadi aku alami. Lalu ia (turun ke sumur lagi) memenuhi sepatu kulitnya (dengan air), lalu ia gigit dengan mulutnya lalu keluar, selanjutnya ia memberi minum anjing tersebut. atas perbuatannya itu, Allah bersyukur padanya dan mengampuni dosanya. Para sahabat bertanya, wahai Rosulullah, apakah kita akan mendapat pahala jika menolong hewan? Beliau bersabda, “Kebaikkan kepada setiap yang punya hati (makhluk hidup) ada pahalanya” (HR. Bukhori dan Muslim)

5. Sayang kepada tumbuhan

Pesan Abu Bakar ra. Kepada pemimpin pasukannya, Yazid bin Abu Sufyan:

Dan aku berwasiat kepadamua 10 hal. ” janganlah kalian membunuh wanita, bayi atau orang tua lanjut usia. Dan janganlah kamu memotong pon yang sedang berbuah. Dan janganlah kamu merusak gedung atau bangunan. Dan janganlah kamu membunuh camping atau onta kecuali untuk di makan. Dan janganlah kamu membakar lebah atau menenggelamkannya. Dan janganlah kamu korupsi, Dan janganlah kamu berkhianat.” (HR. Malik)

6. Sayang kepada lingkungan

Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepada-Nya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik. (QS. Al-A’raf: 56)

Jika diperhatikan, konsep kasih sayang dalam Islam lebih lengkap dan komplit. Sehingga kita tidak perlu lagi konsep kasih sayang dari agam atau ajaran filsafat kepecayaan lain.

Jika kita benar-benar memperaktikkan ajaran Islam secara kaffah (integral), maka kita akan merasakan besarnya kasih sayang dalam diri kita, dan orang lainpun merasakannya kenikmatan kasih sayang yang menjadi bagian dari ajaran Islam.



Kredit: Izaki Faiz pada 10hb Mac pukul 1.21 ptg